SIFU UCAP TAHNIAH

SIFU UCAP TAHNIAH | Salam. Yayyy!!! Akhirnya job wedding one of my friend dah berjaya disempurnakan hujung minggu yang lalu. Alhamdullillah. And as usual, Uyul memang akan mintak sifu critic and comment artwork Uyul. Sifu ucap tahniah, Uyul excited yayyyyy!



Pagi pagi masuk office update blog semata mata nak share berita happy macam nih. Hahaha. Poyonyaaa Uyul. Btw syukur. Atleast kita tahu apa yang kita buat tuh ada improvement. Tak ada lahhh macam syok sendiri tekan shutter.





DIRISIK UNTUK JOIN ART AND SOUL SOCIETY

Dan kebetulan terperasan status Facebook sifu. Ehh ada nama kita lahhhh. Terselit antara nama team A&S Society yang lain. Huwarghh terharunya. Actually, ramai dah photographer Batu Pahat yang ajak Uyul untuk join team dorang. Pada peringkat awal Uyul memang tolak sebab Uyul tahu tahap kemampuan Uyul kat mana. Barang kamera yang Uyul pakai pun tak cukup power. Masih tak lengkap lagi. Sehingga lahh Uyul dirisik oleh Abang Yuz untuk join Art and Soul Society (A&S Society). 


Dan Uyul dirisik untuk join A&S Society sebagai one of expertise yang boleh keluarkan pakej Kad Kahwin. Itupun lepas Uyul secara tak langsung promote Kad Kahwin yang Uyul design di Facebook. Kiranya, kalau Uyul join A&S Society, Uyul bawak nama Redzney Creative Network lah. Secara tak langsung Uyul boleh belajar banyak benda tentang Photography. Yang paling Uyul terharu, dalam ramai ramai Photographer yang risik Uyul untuk join dorang, Abang Yuz je lahh yang percaya pada artwork Uyul. Maksudnya dia letakkan kepercayaan untuk Uyul buat job dia. Untuk dapatkan kepercayaan seseorang, itu benda paling susah. Pulak tuh kita nih newcomer, dan kita tahu kita belum mampu nak hasilkan hasil kerja yang baik setanding Profesional Photographer yang dah lama dalam bidang nih. Thanks abang Yuz sebab percayakan Uyul.



Tak mudah Uyul nak teruskan apa yang dah Uyul lakukan sekarang. Tapi sebab dah mula, takkan nak simply stop. Uyul sacrifice banyak benda dah. Gadjet bukan murah. Dan harga barang kamera memang mahal. Sangat MAHAL. Thats why kalau tengok market price untuk pakej Photogrpahy, sangat cekik darah. Tapi once Uyul dah masuk dalam bidang nih, baru Uyul tahu kenapa harga pakej Photgraphy boleh cecah ribuan ringgit. Itu belum penat lelah kita lakukan amanah yang dah client serahkan pada kita. Uyul pernah demam on off sebulan tau lepas buat job 3 hari berturut turut. Haaa masa tuh memang fikir nak giveup dah. Tapi semangat tuh masih ada lagi. Jadi kita teruskan sahaja apa yang dah kita mulakan.

TIPS UNTUK YANG BARU NAK BERJINAK JINAK DALAM BIDANG PHOTOGRAPHY

Uyul tak lahh pandai nak bagi tips. Tapi apa yang Uyul boleh share, kalau nak berjinak jinak dalam bidang yang super mencabar nih, kena kuat mental dan fizikal. Antara tips yang Uyul lakukan dari awal ialah:

1. Cari ilmu dari sumber yang boleh dipercayai.
Ini penting. Dalam apa yang kita buat, kalau tak ada cikgu, maknanya kita buat kerja sia sia. Tak kira lah cikgu tuh dari Youtube ke, masuk kelas ke, belajar dari kawan ke. Asalkan kita tahu ilmu tuh ilmu yang memberi manfaat.

2. Lengkapkan peralatan kerja untuk hasil yang baik.
Haaa yang ini lagi laaa sangat penting. Bukan sekadar ada kamera sahaja kita dah boleh nak buat job wedding. Kena ingat client nih kahwin sekali je. Jangan sampai kita kejarkan nak keuntungan tapi hasil kerja untuk hari bahagia client ke laut. Macam Uyul, Uyul kumpul sikit sikit barang kamera dari body, lens, flash, trigger dan lain lain tuh sikit demi sikit. Memang nak beli sekelupuk tu tak dapatlahhh. Modal memang besar.

3. Rajin tengok artwork orang lain.
Yes, yang ini memang Uyul praktikkan. Dan kebetulan Uyul kerja di syarikat percetakan untuk custom album. So Uyul memang terdedah dengan banyak artwork dari abam abam photographer. Thats was my learning process actually bila hari hari dah ngadap hasil kerja orang, dan kita pun mestilah put an effort untuk belajar buat artwork macam tuh. Kiranya artwork orang lain tuh adalah sumber rujukan Uyul.

Okay, itu sahajalah cerita sifu ucap tahniah dekat Uyul hehehe. Nanti Uyul update artwork Uyul okay! Jangan lupa follow Facebook Page FlashSync Photoworks dan Instagram @flashsync.co.

Thanks for reading korang!



PROMOSI SEHINGGA DISEMBER 2017!!
NIKAH + SANDING HANYA RM1300!

Ada yang masih tak ada Photographer untuk majlis korang? Boleh WhatsApp Uyul +60137766426, kita deal sampai jadi. Promotion untuk pakej Nikah + Sanding ini akan tamat sehingga hujung tahun 2017. Haaa. Untuk pengetahuan Uyul cover seluruh Malaysia (T&C). Kalau nak tengok artwork Uyul, banyak dekat Instagram FlashSync Photowork.


34 ulasan:

  1. tahniah wani..moga wani terus maju dalam bidang photography ni..insyallah..kalau dah minat,semuanya boleh
    ~ Kisahsidairy~

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yaaa tuhan mengapa panggil wani hahahaha. awkward rasanya.

      Padam
  2. Wawww.. tahniah.. keep moving babe.

    BalasPadam
  3. best blajar fotography...Cik nor ambik gambar guna kamera tab jer. gambar pun gelap gulita..haha

    BalasPadam
  4. congrats uyul.. cantik2 gambar yg uyul ambil.. semoga terus maju uyul...

    BalasPadam
  5. tahniah Uyul..my husband pun photographer jugak dan dia mmg hebat dalam still photos ni dan dulu rajin ambil job untuk wedding tapi skrg dh tuo jadi tak larat nk menumpu berjam2 utk edit photo..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. wahh boleh bersifu dgn husband kak fuzyyy hehehe

      Padam
  6. Wahh wahhh.. Tahniah ye uyul.. Moga uyul terus berjaya dalam bidang ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdullillah kak lea. thank you kakak.

      Padam
  7. Tahniah uyul. So proud of u 😍😍😍.
    Semoga terus berjaya ❤

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdullillah terima kasih kak ana syg.

      Padam
  8. Tahniah... rindu pula nak kembali ke zaman-zaman terlibat dalam dunia fotografi macam ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdullillah. ehheeh tq abg wazy.

      Padam
  9. tahniah uyulll...tapi memang laa suka tengok hasil kerja uyul...awesomeeeee hihihi

    BalasPadam
  10. Cantiklah uyul
    ..semoga lebih sukses dan berjaya...inshaAllah =)

    BalasPadam
  11. waa.. tahniah !! walaupun dah ramai lambakan jurugambar wanita, tapi tak salah mencuba pelbagaikan bakat.. hee~

    BalasPadam
  12. Daebakkk la Uyul. Keep up the good work k. Semoga terus sukses!

    BalasPadam
    Balasan
    1. tqq maiiii heheheehe. inshaallahh babe

      Padam
  13. tahniah uyul, memang cantik2 gambar

    BalasPadam
  14. alhamdulillah, tahniah uyul. moga terus sukses

    BalasPadam
  15. Tahniah Uyul cantik. Teruskan berkarya.

    BalasPadam

DISCLAIMER: Comments are welcomed. However, noted that, tasteless and insulting comments may be deleted. Any personal remarks and attacks may be deleted. The same holds true for off-topic comment. Any comments that reek of link spam or marketing messages will be deleted.

I am not responsible for the content in comments other than those made by me, or in blogs, or other online content that I may link to.

Dikuasakan oleh Blogger.