DEAN LIST AWARD & VICE CANSELOR AWARD, DAN KISAHNYA !


Assalamualaikum..


Okeyh, memandangkan esok Off Day. 
Maka malam ini dengan berbesar hati aku menghapdate blog.

Sebelum tuh nak kasi tahu.
Aku kerja Part Time kat Mr. Magic.
Mengisi masa lapang sambil merehatkan diri yang panjang.

First sekali. 
Tahniah dulu kepada semua Mahasiswa/siswi UiTM Di Hatiku.

Kepada yang Dean List.
Kepada yang tidak peroleh seperti yang dikehendaki.
Kepada yang beroleh peningkatan.
Kepada yang kecundang.

Tahniah, usaha kita sudah terbayar.
Tuhan sudah tetapkan, keputusan peperiksaan ini adalah usaha kita.
Jangan sedih, jangan hiba, jangan cepat putus asa.
Rezeki Tuhan bagi, tidak sekarang, esok lusa akan ada manisnya.
Setiap yang berlaku sudah termaktub di perlembagaan Tuhan.
Tuhan ADIL. Bersangka baik lah dengan Nya.

Gagal? Jangan hina Cikgu. 
Gagal? Jangan salahkan Tuhan.
Tanya diri, cukupkah usaha doa dan tawakal kita padaNya?

Berjaya? Jangan girang sangat.
Berjaya? Kejayaan itu sebenarnya milik Allah.
Jika dia berkehendakkan, dia akan tarik balik.

Selalu kita dengar gagal sekali, tidak semesti gagal selamanya.
Maka, berjaya sekali, tidak semesti berjaya selamanya.
Jika selalu kita berjaya, mungkin sekali kita tersungkur, itu bukti peringatan dari Tuhan.
Bersyukur. Tuhan caring pasal kita. Bila CARE makna Tuhan SAYANG.

Peristiwa di sebalik kejayaan aku hari ini.

 *pause*

Sebelum itu, tutup minda sekejap, dengar dengan teliti, pahamkan baru mencelah.

*sambung*

Kejayaan aku peroleh Vice Canselor Award, adalah kerana kegagalan aku suatu ketika dahulu.

Di mana masa tuh, mak sebak. Mak sedih.
Mak marah aku stop study.
Bukan sekali, bahkan dua kali.
Mak terus terusan menyalahkan aku.

Aku tukar khusus, Akauntansi.
Disebabkan aku rase tak daya nak teruskan, aku berhenti.
Bila mak tanya kenapa tak balik kampung, aku jawab ada kerja.
Padahal aku memang bekerja di Kuala Lumpur.
Masa tuh, Tuhan sahaja tahu, betapa aku semuda 19 tahun.
Seorang di Bumi KL. Tanpa kawan. Tanpa teman.

Setelah 4 bulan, tembelang pecah.
Mak tahu juga rahsia ini.

Sedih. Aku sedih buat mak sedih.
Aku anak sulong. Tapi aku tak macam Kak Long..

Giveup? Yes.
Aku tekad tidak mahu belajar semula.
Tidak mahu menyusahkan mak dan abah.
Tetapi...
Entah macam mana, aku mohon UiTM sekali lagi.

Dan rezeki. Aku di bumi Melaka.

Sejak tuh aku tekad kan hati. Kentalkan jiwa.
Aku ingin tebus segala dosa.


2 tahun setengah...

Akhirnya...

Alhamdullillah..

Berkat 5 Semester tahan sabar. Tahan dugaan.
Manis takkan ada selagi Tuhan tidak datangkan hempedu.

Pahit manis di UiTM.

Bermula dengan makian, cacian rakan sebaya yang tak berapa nak sebaya.
*Lupakan hal itu, aku tak nak ingat langsung sejarah aku dipulaukan.*

Tak kisah. Aku cuma datang nak belajar, tebus dosa pada mak dan abah.
Bukan nak cari kawan, yang hadir cuma 5 semester.
Cukup seorang dua yang ada.
Tak perlu ramai.

Aku mula bangkit, dari satu hari ke satu hari.

Dan akhirnya aku dipertemukan dengan jejaka yang tak berapa nak jejaka.
*maksud aku, jejaka yang digilai perempuan comel. sumpah jejaka tuh comel.*

Aku ditemukan dengan dia yang sentiasa ada disisi.
Menjadi pendengar setia, mengajar erti kawan lawan dan cinta.
Dia yang sentiasa menaikkan semangat aku siang dan malam untuk terus bercita cita.

Terima kasih Cinta. Kerana kau pembakar semangat aku di kala aku keseorangan.



9 Mei, aku melonjak gembira.

Dua kali.

Pertama, sewaktu Email berbunyi di iPhone.

Oh! Kekasihku Dean List!

Alhamdullillah.. 
Usaha di hujung hujung Diploma yang meletakkan dia bergraduasi sebagai
pemegang Diploma dengan satu Dekan.

Setengah jam, aku gentar.

Takut. Sedih kalau aku tidak Dean List seperti dia.
Setengah jam rasa seperti beribu tahun.
Menangis. 
Takut jika aku tidak dapat membalas jasa mak abah dengan keputusan corot.

Dan.. *kelentinggg*

EMAIL!!!! 

Alhamdullillah...

VICE CHANCELLOR AWARD.

Mak Abah, rupanya kegagalan masa lampau adalah manis hari ini.

Ya Allah , Syukran.
Terasa berkat berdoa dengan surah Rahman Mu, Ya Allah.

Ya, aku menangis.
Seronok rupanya menangis dengan kemanisan.

Alhamdullillah..

Jika dibolehkan permintaan,
MOHON SUPAYA KONVO NANTI BIARLAH MAK DAN ABAH YANG BERGRADUASI.

Nikmatnya Ya Allah.


*kesat airmata*



** Sekian. Terima Kasih kerana sudi membaca rintihan aku malam ini.**








3 ulasan:

  1. kiranya nak dapatkan vice cancellor award ni total cgpa akhir kita kena dean list ye? dean list dengan first class benda sama ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Vice Cancellor Award kena 5 kali dekan. Dean List tu pointer 3.50 above. First Class untuk Degree je awk. 3.50 above.

      Padam
    2. tapi kalau yg diploma 6 sem, sem last tu praktikal, vice chancellor award tu kira 5 sem awal je kan?

      Padam

DISCLAIMER: Comments are welcomed. However, noted that, tasteless and insulting comments may be deleted. Any personal remarks and attacks may be deleted. The same holds true for off-topic comment. Any comments that reek of link spam or marketing messages will be deleted.

I am not responsible for the content in comments other than those made by me, or in blogs, or other online content that I may link to.

Dikuasakan oleh Blogger.