7 TIPS BELAJAR SECARA CEMERLANG | STUDY SMART


Assalamualaikum.


Sebenarnya masih berbahang lagi Keputusan Peperiksaan Akhir pelajar Diploma. 
Dan oleh itu, mahu kiranya aku berkongsi apa rahsia disebalik Anugerah Naib Canselor yang aku perolehi.
Sebelum tuh, nak ucap terima kasih kepada yang sudi lagi membaca entry di blog buruk nih.
Jasa mu dikenang selamanya. Eceh! 
Labayu sangat wahai readers.





*dalam gambar : Izzudin Rosley, Quza Malek, Mimi Suhaimi dan aku.*
Terima kasih Ahmad Faizi Redza sebab edit kasi cantik. Labayu yanggg!

1. TIDUR DAN REHAT SECUKUPNYA

Kajian mendapati, tidur yang cukup mampu memberikan rehat yang baik untuk otak. Percaya tak, aku pernah mengalami masalah Insomnia agak teruk. Malam memang tak mampu nak tidur. Jadinya waktu pagi mengantuk Nauzubillah. Terjadi masa aku Part 1 sampai pertengahan Part 3. Tidur memang tak stabil. Kejap boleh tidur, kejap paksa tidur tamau tidur. Untuk mengatasi masalah mengantuk, makanya lepas habis kelas, means petang lepas Zohor atau Asar, aku mesti kene tidur. Tapi kan, tidur petang nih tak bagus tau. Lagi lagi lepas Asar. Boleh mewarisi kegilaan. 

Entah macam mana, naik Part 4, iaitu lepas aku sewa dekat Taman Dimensi, masalah Insomnia aku dapat diatasi. Mungkin perubahan tempat tidur kot la kan. Yela, duduk Kolej, mana nak tidur awal. Dapat plak Level Mate semua kaki memekak *termasuk aku* Hamekkau! Sebenarnya Syukur sangat. Sebab memang sepanjang Part 4 sampai Part 5, asal balik rumah jam 10:30 je mesti mata dah layu. Terkejut tak aku balik lewat? Biasalah kaki Library macam aku memang stay Library sampai lewat.

Secara konklusinya, korang nak fokus dalam Kelas, kene cukup rehat, cukup tidur.  Memang masa aku Part 1 sampai Part 3 tuh, mengantuk dalam Kelas, tahan bijik mata yang nak terkeluar ni. Haish lepas tuh tak boleh nak fokus. Even, korang kata Result Part 1 sampai Part 3 aku agak gempak, tapi  Ya Allah, dia punya nak struggle tuh, Tuhan je tau. So, bila naik Part 4, memang jarang tidur lewat. Dalam kelas pun boleh Fokus dan belajar pun Study Smart je. :)



2. HORMAT DAN PATUH PADA ARAHAN CIKGU

Nak berkat hidup, hormat Mak Ayah, sayang Mak Ayah. Maka, kalau korang duk jauh dengan Mak Ayah, dekat IPT, secara rapatnya, Mak Ayah korang jatuh pada para pendidik. Cikgu korang, iaitu para pensyarah wajib dihormati dan korang kena patuh pada arahan mereka. Ishh, meluat macam mana pun korang pada cikgu korang, jangan sampai tak dapat keredhaan dan keberkatan ilmu yang korang dapat. 

Contoh, pernah aku digelar perkataan tak sopan oleh pensyarah aku. Memang menangis aku. Sedih, rasa maca hina sangat ke aku sebab tak boleh ikut cara dia mengajar? Aku takde lah sampai nak dendam. Malah aku yang minta maaf dekat beliau. Lepas dapat Result, perghh subjek dia paling cuak. Takut sangat Fail. Sampai aku cakap kat Roomate aku, aku takut Fail subjek dia. Tapi Alhamdullillah. Aku dapat A :) 

See, walau apa yang keluar dari mulut cikgu, baik ke jahat, ucap syukur. Bila mereka keluar perkataan tak baik, terima! Dan mohon maaf. Kadang-kadang manusia nih emosi dia tak stabil. Masa dia tengah stress, kita pulak tambah Stressor. Hormat kan mereka. Dan, kalau boleh setiap kali nak abes kelas, salam tangan cikgu. InsyaAllah, berkat belajar. Minta juga dihalalkan ilmu yang diberikan. 



3. TAHU SEBELUM DIBERITAHU

Hok yang nih, dalam bahasa mudahnya. Get ready dulu otak tuh, penuhkan dulu ilmu tuh sebelum masuk kelas. Maksud aku, sebelum cikgu mengajar, belek lah dulu buku tuh. Kan senang kalau cikgu tanya, dah boleh jawab. 

Aku bagi contoh. Masa Part 3, ada satu subjek Komputer (CSC). Ishh.. Nak kata aku pandai, tak ler. Tapi, cikgu aku masa tuh Sir Elimtiaz *yang ensem malah comel.* nih suka benor tanya soalan before dia ngajar. Dan dia pun suka nau masuk kelas Lewat. So, aku amik kesempatan baca dulu buku tebal tuh. Then, bila dia tanya soalan, memang suara aku je yang jawab. Sampai classmate pun nganjing nganjing kat belakang. Tapi takpe, itu MOTIVASI! Haha.. 

Jadinya, standby dulu sebelum masuk kelas. Macam korang bawa keta, takde minyak, mana nak pergi jauh ye tak?



4. BUAT KERJA JANGAN LAST MINUTE

Oke, yang nih aku memang pantang kalau buat kerja last minit. Haish.. Aku bukan nak kata apa. Sepanjang belajar di UiTM, memang benda nih mengajar aku jadi nombor satu! Aku suka jadi nombor satu siap kerjarumah cikgu bagi. Sebab? Nak tunggu due date baru buat, lepas tuh terhegeh hegeh nak print lah, apa laaa.. Kerja pun bantai siap je. Alahai, bukan pesen aku. 

Memang, kalau grouping, susah nak dapatkan kerjasama semua team.  Alahai, takde orang marah kalau kita lantik diri sendiri jadi ketua. Bodoh je kalau bergaduh sebab nak jadi ketua buat assignment.  Sejak Part 2 sampai Part 5, team Assignment aku tak lain cuma Syamimi dan Quzaimah. So far, kalau antara kitorang tak gerak buat assignment, salah sorang mesti ingatkan. Internal problem memang la ada. Sape kata kitorang tak pernah bertekak. Cuma, positif je la, dan be professional nak siapkan sesuatu tugasan tuh. Kebiasaannya, memang group kita First Group yang submit Assignment. 

Nak nak kalau Submission Date assignment nak dekat dengan Quiz or Test, kitorang memang laju siapkan Assignment. Sebab? Huishhh.. Nak cover Test lagi, mana sempat kalau buat kerja last minit. Ye tak? Kalau boleh, first day masuk kelas nak tau ape assignment yang bakal ada. Haha.. Itulah kitorang. :)

Dan, korang kalau nak cari team Assignment, cari yang boleh harap. Bukan yang makan usaha kederat korang then dapat A senang senang. Dan korang plak dua kali lima, memang hancus jawab nya. Haaa! Satu lagi, AKU PANTANG ORANG COPY PASTE ASSIGNMENT ORANG LAIN!! Ingat ye, Plagarism ni satu DOSA! Hahaha!~



5. ISTIQAMAH, DISPLIN DAN BERMURAH HATI

Istiqamah iaitu berterusan. Jangan sekerat jalan. Kang aku kerat kaki tangan kau! Belajar nih kalau hangat hangat tahi ayam, baik jadi ayam. Belajar kene displinkan diri rajin datang kelas. Rasanya sepanjang aku belajar, tak pernah tak ponteng. Sikit sikit aku kene pergi Hospital la, checkup la.. Tapi Alhamdullilah, masa Part 5, 2 kali je MC. Displin sangat penting. Atleast kalau korang datang kelas, korang dapat 1/3 ilmu cikgu bagi pun dah cukup daripada takde kan? Kalau tak datang nak dapat 0.5/3 pn takde deee! Kalau susah sangat nak bangun pagi, korang Displin diri jangan tinggal Solat Subuh. Dalam kalangan Housemate aku, aku lah orang pertama yang bangun. Sebelum Jam 6 dah bangun, even kelas Jam 10:30. Sebab nak displinkan diri bangun awal nih susah ye kawan kawan.

Apa yang dimaksudkan bermurah hati? Jangan kedeeeekkk ilmu. Ilmu ada kongsi. Walaupun kita mintak tolong orang lain, tapi orang lain nak tak nak je ajar kita, jangan marah dia. Korang, TAK SEMUA ORANG ADA BAKAT MENGAJAR DAN BERSABAR. Aku? Alhamdullillah.. Dari zaman duduk Asrama SekMenTekMuo, memang Tuhan kurniakan kreativiti mengajar. *Tapi aku tak layak jadi cikgu ye* 

Ada sesetengah orang, kalau kawan ajar, senang je nak masuk. Kalau cikgu ajar, masyaAllah, macam susah. Kebanyakkan kawan kawan aku, macam tuh. Mungkin sebab kawan ni lebih senang nak berinteraksi. So, aku kalau mana yang aku mampu, aku ajar lah dorang. Paling best masa Part 5, ajar Akaun kat kawan kawan. Mula mula tuh, aku giveup jugak dengan subjek nih. Yela, sumpah tak minat. Kalau minat tak la aku lari dari UiTM Segamat sebab takley bawak Akaun. 

Korang tak perlu Master sesuatu subjek tuh nak ajar kawan. Mana yang korang paham, korang terangkan balik kat mereka. InsyaAllah, kalau mereka paham, bermakna sampai lah ilmu korang pada mereka. Double triple korang kan paham kalau korang tolong kawan lain. Contoh macam Akaun kan, aku ajar tak ramai, ada dalam 3 kumpulan. Setiap kumpulan tuh aku maximumkan 5 orang je. Sebab susah nak ajar ramai ramai. Syukur, so far aku tanya dorang, result dorang membanggakan. Sebenarnya, kawan kawan aku yang belajar dengan aku, semuanya pandai pandai. Dorang cuma tak cukup latihan je. 

Haa!! Kalau dah tahu kita lemah dalam sesuatu subjek tuh, jangan malas study! Buat banyak banyak Past Year. Lagi lagi subjek kira-kira! Siyesly, macam nak menangis kalau ingat balik macam mana aku dengan en.Merah study Akaun, perghh!!



6. RESTU MAK ABAH

Jangan sombong! Jangan malu nak mintak mak abah doakan kita.  Setiap kali nak Exam, hish tak kira lah sekecik kecik Quiz tuh, aku mesti tepon mak mintak mak doakan. Lepas abes pun aku tepon balik. Dan kalau susah, aku cakap kat mak. "Mak doakan, soalan susah sangat. Tadi tak dapat jawab dengan baik." Eh, kompom mak cakap, kenapa tak buat betul betul.  

Korang, doa ibu bapa ni memang masyuk! Tuhan senang nak makbulkan. Tapi kalau tak termakbul, korang jangan salah kan Mak Abah tak doakan, mungkin korang tak usaha, lepas tuh senang senang mintak Mak Abah usahakan doa. Memang itakkkk lerrr Tuhan nak bagi. Jangan buruk sangka dengan Tuhan, Mak Abah.. Buruk sangka pada diri sendiri okeng.. :)



7. DOA DAN BERTAWAKAL

Selalu kalau pagi pagi, memang aku bukak Surah Ar Rahman. *Terima kasih en.Merah sebab letak Apps Al-Quran dalam iPhone ni.* Surah Ar Rahman nih aku amalkan sejak SPM lagi. Masa tuh, cikgu Biologi aku mesti suruh baca 5 ayat terawal Surah Ar Rahman nih lepas baca doa belajar. Memang sejak duduk Asrama, macam macam ilmu Agama aku dapat. So, memang setiap kali lepas Solat, aku baca Surah nih dan berdoa semoga apa yang aku hajati tercapai.



Antara doa aku masa zaman SPM, "Ya Allah, aku tak dapat banyak A pun tak per laa, asalkan aku dapat Masuk Universiti." Alhamdullilahhh.. Termakbul. :)

Dan antara doa aku masa zaman Kampus, "Ya Allah, aku mahukan keputusan peperiksaan yang membanggakan Mak Abah. Aku mahukan ANC Ya Allah." Alhamdullillah, rezeki Tuhan yang tidak pernah kedekut dengan hambaNya. Cuma hambaNya selalu lalai mengingatinya. 

Maka, aku turunkan resepi kejayaan nih kepada Dekbil. Dan, setiap kali dia study, memang aku dengar bacaan Al-Quran teman dia study. :) Samalah macam aku. Lebih suka dengar ayat Al Quran daripada suara Jastinggg Bibiqq! 


Oke? 
Done! 7 TIPS BELAJAR SECARA CEMERLANG. 
Semoga entry ini dapat membantu korang sedikit sebanyak dalam pelajaran.

Goodluck korang ! !

kbai~~




3 ulasan:

DISCLAIMER: Comments are welcomed. However, noted that, tasteless and insulting comments may be deleted. Any personal remarks and attacks may be deleted. The same holds true for off-topic comment. Any comments that reek of link spam or marketing messages will be deleted.

I am not responsible for the content in comments other than those made by me, or in blogs, or other online content that I may link to.

Dikuasakan oleh Blogger.